Meny
NB! Programmet oppdateres fortløpende.
09.30-11.00
Ansvarlig arrangør: Programkomiteen
Lokale: Scandinavian ballroom
Felles åpningssesjon med tema endring, behov og smarte løsninger.
Arbeidet med ny Nasjonal Transportplan er i gang. Hvilke rammer skal samferdselssektoren jobbe innenfor, og hvilke føringer ligger til grunn for utredningene?
Det er krig i Europa, vi opplever høye kraftpriser og norske myndigheter har forpliktet seg til ambisiøse klimakrav. Hvordan kan sektoren tilpasse seg til en usikker verden, og hva kreves for å oppnå gode endringsprosesser? Hvordan vi kan ta gode beslutninger i en tid preget av uforutsigbarhet?
Deltakere
Jon-Ivar Nygård, samferdselsminister
Inger G. Stensaker, professor strategisk endringsledelse NHH
Ingvild Kilen Rørholt, fagansvarlig transport Zero
Rune Bjerke
Jenny Følling, KS
Heikki Holmås, administrerende direktør Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg
Trond Helleland, Stortingsrepresentant (H)
Møteleder og konfransier Ruth Astrid Sæter, konfransier
Kaffe/pausemat/mingling
A: TEKNOLOGI OG KLIMA
Mandag kl. 11.30-12.30
Ansvarlig arrangør: Mesta
Lokale: Helsingfors
Hva gir systemer som «Vintervei ahead» og «Road Status Information» oss av informasjon og hva kan bærekrafteffekten være?
Deltakere
Ketil Dahl, markeds- og utviklingssjef Mesta
Emil Danielsson, leder av forretningsområdet Vintervedlikehold Business Klimator
Edvard Sandvik, fagdirektør kontrakt og marked i Statens vegvesen
Møteleder: Hulda Tronstad, kommunikasjonsjef Mesta
Lunsj
Mandag kl. 13.30-14.30
Ansvarlig arrangør: Avinor, Norsk Hydrogenforum
Lokale: Helsingfors
Luftfarten bidrar til god tilgjengelighet til alle deler av landet og til resten av verden. På grunn av topografi og lange geografiske avstander finnes det i mange tilfeller ikke alternativer til luftfart i Norge, og vi er mer avhengig av flytransport enn de fleste andre land. Null- og lavutslippsfly blir derfor viktig for å redusere klimagassutslippene i Norge. Å få på plass tilstrekkelig tilgang til nye energibærere er helt nødvendig for å lykkes med dette.
Sesjonen tar utgangspunkt i Avinors anbefalinger til tilpasning av lufthavnene for null- og lavutslippsfly, blant annet slik det fremgår av utredningsoppdraget for Nasjonal transportplan 2025-2036. Norsk Hydrogenforum og Avinor vil ta for seg infrastrukturbehov ved innfasing av null- og lavutslippsfly, særlig med tanke på å sikre tilgangen til hydrogen.
Deltakere
Olav Mosvold-Larsen, bærekraftsansvarlig Avinor
Ann-Sofie Hörlin, bærekraftsansvarlig SAS
Axel Christian Klafstad, leder for forretningsutvikling GreenH
Moderator: Jan Carsen Gjerløw, seniorrådgiver, Norsk Hydrogenforum
Kaffe/pausemat/mingling
Mandag kl. 15.00-16.15
Ansvarlig arrangør: Hovedorganisasjonen Virke og Norges Lastebileierforbund
Lokale: Helsingfors
Om veivalgene og arbeidet med elektrisk vegtransport i Sverige og Norge
Deltakere
Christine Maass, Miljødirektoratet
Anders Lewald, Energimyndigheten
Magnus Lindgren, Trafikverket
Sigve Aasebø, Statens vegvesen
Hanna Ekløf, Oppdragsansvarlig i Trafikverket
Møteleder: Morten Sandberg, Virke
B: NYE KOLLEKTIVE MOBILITETSTJENESTER
Mandag kl. 11.30-12.30
Ansvarlig arrangør: Kollektivtrafikkforeningen
Lokale: København
Kollektivtrafikken jobber mot en spennende mobilitetsfremtid. I dag er det viktig å utvikle kollektivtilbudet, ta i bruk ny teknologi og være tett på kunden for å gi det tilbudet kunden etterspør. På lang sikt har vi tro på at vi beholder de tunge rutene vi kjenner i dag som har mange reisende, som buss, tog, båt, t-bane og trikk. Og vi har stor tro på at autonome kjøretøy får en viktig rolle i kollektivtrafikken, i form av et fleksibelt og finmasket nett med autonome kjøretøy i et bestillingstransportsystem. I mellomtiden er fleksibel transport i form av bestillingstransport svaret.
Kollektivaktørene jobber mye med bestillingstransport i dag, og bransjen utforsker og utvikler fleksible løsninger med ny teknologi. Bestillingstransport har vært et tilbud i kollektivtrafikken siden «tidenes morgen». I dag vil vi se nærmere på hva den digitale og teknologiske utviklingen har å si for å skape en fleksibel og dynamisk tjeneste som gagner ulike målgrupper og gir stor samfunnsnytte.
Vi vil vise fram noen av de spennende tilbudene som finnes og prosjektene som pågår rundt om i landet. Vi vil høre om målgrupper som har stor nytte av fleksibel transport, om samfunnsgevinster og kanskje om det er geografiske forskjeller på hvor behovet finnes.
Men hvordan skal et slikt tilbud finansieres? Det finnes mange typer bestillingstransport i dag, styrt fra ulike sektorer i samfunnet. Her vil det være mulighet til å få mer kollektivtransport ut av hver krone om vi samordner den offentlig betalte transporten mer.
Deltakere
Bernt Reitan Jenssen, Ruter AS
Thomas Ruud Jensen, Agder Kollektivtrafikk AS
Vibeke Harlem, Ruter AS
Terje Sundfjord, Brakar
Møteleder: Olov Grøtting, Kollektivtrafikkforeningen
Lunsj
Mandag kl. 13.30-14.30
Ansvarlig arrangør: VY
Lokale: København
Billig månedskort, billig enkeltbillett eller ny fleksibel billett?
Gir nye billettyper og lavere pris på kollektivtransport flere passasjerer?
Endrede reisevaner, som økt bruk av hjemmekontor og utbredt veksling mellom for eksempel sykkel og kollektiv på arbeidsreiser, har gitt behov for nye billettyper. Månedskortet gir null marginalkostnad per reise. Det kan hindre bilbruk på lange arbeidsreiser, mens det i urban transport kan bli en barriere mot fleksibel bruk av kollektiv.
Deltakere
Synne Homble, konserndirektør for kundeopplevelse og innovasjon Vy
Robert Fjelltun, områdeleder Ruter
Fredrik Gregersen, forsker TØI
Knut Johannes Liland Hartveit, TØI
Rauand Ismael, ordførerkandidat MDG Oslo og vararepresentant Stortinget
Solveig Schytz (V), Samferdselskomiteen i Viken fylkeskommune
Frank Jansen, fagleder markedsanalyse og kundeinnsikt i Ruter
Møteleder: Marius Holm, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt Vy
Kaffe/pausemat/mingling
Mandag kl. 15.00-16.15
Ansvarlig arrangør: Statens vegvesen
Lokale: København
Viktige endringer i samfunnet skjer raskere og med mer omfattende konsekvenser for transport enn tidligere. Transportmodeller i dag fanger opp viktige drivkrefter som påvirker reiser på lang sikt, men det er nødvendig å endre modellsystemet for å kunne vise effektene av nye løsninger som hjemmekontor, bildeling og endring i komfort. Hvordan kan transportanalyser i større grad ta høyde for både bærekraft og ulike typer usikkerhet i framtiden?
Deltakere
Øystein Berge, Asplan Viak
Oskar Kleven, Statens vegvesen
Eivind Jamholt Bæra, Norconsult
Henrik Ness Mikkelsen, Statens vegvesen
Bruce Atle Karlsen, Abax
Linda Alfheim, Norconsult
Møteleder: Zsuzsanna Olofsson, Statens vegvesen
C: ORGANISERING OG PRIORITERING
Mandag kl. 11.30-12.30
Ansvarlig arrangør: Bane NOR
Lokale: Stockholm
I 2020 meldte Norge inn et nytt klimamål til FN. Norge skal redusere klimagassutslippene fra minst 40 prosent til opp mot 55 prosent frem mot 2030, sammenlignet med 1990.
Nasjonal transportplan (NTP 2025-2036) skal bidra til å oppnå Norges klima- og miljømål, og dette målet er sidestilt med de andre delmålene for neste NTP. Alt tyder imidlertid på at vi ikke når dette målet. Framskrivinger av transportetterspørsel viser at vi er langt unna. Når dagens transportpolitikk ikke har bidratt til at vi når klimamålene bør vi vurdere andre tiltak og virkemidler enn vi hittil har prioritert.
Vi spør – hva hvis vi setter klima og miljø som premiss for prioriteringene – hva må prioriteres da?
Deltakere
Gea Lutnæs Trøen, samfunnsøkonom Bane NOR
Bjørne Grimsrud, adm.dir Transportøkonomisk institutt
Holger Schlaupitz, fagsjef Naturvernforbundet
Grethe Vikane, avdelingsdirektør Statens vegvesen
Alberte Marie Ruud, daglig leder Buskerudbyen
Møteleder: Irene Johansen, leder myndighetskontakt Bane NOR
Lunsj
Mandag kl. 13.30-14.30
Ansvarlig arrangør: Transportøkonomisk institutt
Lokale: Stockholm
Det er behov for å endre dagens system for veibruksavgift med et mer bærekraftig og treffsikkert system for prising for bruk av vei, ifølge en ny konseptvalgutredning fra Skattedirektoratet og Statens vegvesen. Hvor langt har vi kommet?
Hva mener politikerne om fremtidens veiprisingsystem? Partileder i Miljøpartet de grønne Arild Hermstad og transportpolitiske talsperson i Arbeiderpartiet Nils Kristen Sandtrøen tar debatten.
Deltakere
Morten Tveit, Prosjektleder Konseptvalgutredning Felles prosjekt Skatteetaten og Statens Vegvesen
Nils Kristen Sandtrøen, Stortingsrepresentant AP
Arild Hermstad, partleder MDG
Mikael Hejel, Sales Manager Nordics Kapsch
Ole Martin Lykkja, Q-Free Norge AS
Møteleder: Askill Harkjerr Halse, forskningsleder TØI
Kaffe/pausemat/mingling
Mandag kl. 15.00-16.15
Ansvarlig arrangør: Transportøkonomisk institutt
Lokale: Stockholm
Norge har nylig signert Montreal-avtalen, hvor målet er å redde og bevare natur. Målene om at 30 prosent av all natur på land skal vernes og 30 prosent av all natur som er delvis ødelagt skal være restaurert innen 2030 er sentrale for utvikling av infrastruktur i Norge.
Hvilke konsekvenser får dette for veiutbyggingen?
Deltakere
Aud Tennøy, forskningsleder TØI
Gyda Grendstad, Fagdirektør Økonomi- og virksomhetsstyring SVV
John Martin Jacobsen, avdeling for infrastruktur og veg Vestland fylkeskommune
Møteleder: Harald Aas, TØI
D: MOBILITET OG REISEVANER
Mandag kl. 11.30-12.30
Ansvarlig arrangør: Avinor
Lokale: Oslo
En rekke nye luftfartøy er under utvikling og forventes introdusert i markedet frem mot 2030. Det utvikles elektriske fly samt passasjer- og fraktdroner, som kan ta av og lande vertikalt. Med batterielektriske eller hybridelektriske drivlinjer, lavere støybilde og lavere driftskostnader enn fossile alternativer skaper de nye luftfartøyene mulighet for utvikling av ny bærekraftig luftmobilitet.
Utvikling av nye luftfartøy åpner for ny luftmobilitet av personer og gods i områder som er ubetjent eller underbetjent av luftfart i dag. Avinor inviterer til en sesjon hvor den teknologiske utviklingen og markedspotensialet blir belyst, og hvor panelet diskuterer hvordan en kan synliggjøre potensialet og hvordan Norge legge til rette for denne nye og potensielt disruptive formen for mobilitet.
Deltakere
Terje Orskaug, Leder infrastruktur og bakketjenester Droneprogrammet Avinor
Bjørn Klimek, Head of Market Research and Customer Experience Widerøe Zero
Paal Arthur Schjelderup Thorseth, Seniorrådgiver i Fremtidsteknologi Posten/Bring
Jenny Simonsen, COO ITS Norway
Tor Atle Odberg, Seniorrådgiver mobilitet og byutvikling Norconsult
Moderator: Axel Knutsen, leder Avinors droneprogram
Lunsj
Mandag kl. 13.30-14.30
Ansvarlig arrangør: Viken
Lokale: Oslo
Sosial bærekraft er ikke entydig definert men handler i hovedsak om utjevning av ulikheter og velferdsforskjeller. Begrepet mobilitet er heller ikke så enkelt.
Vi starter derfor sesjonen med en redegjørelse av hva som ligger i begrepet sosial bærekraftig mobilitet.
Vi fortsetter med å presentere et doktorgradsarbeid som er gjennomført i Sverige om sosial bærekraftig transportplanlegging.
Varetransporten må også være sosialt bærekraftig, og hva som ligger i dette får vi vite mer om. I Sverige har de et nasjonalt nettverk av forskere, konsulenter og planleggere for å øke forståelse og utveksling av kunnskap om sosial bærekraftig mobilitet. Vi vil lodde stemningen for å starte et slikt nettverk også i Norge.
Deltakere
Susanne Nordbakke, Transportøkononisk institutt
Toril Presttun, Statens vegvesen
Karin Winter, Lunds universitet
Guro Berge, Transportøkonomisk institutt
Kaffe/pausemat/mingling
Mandag kl. 15.00-16.15
Ansvarlig arrangør: Transportøkonomisk institutt
Lokale: Oslo
I et inkluderende samfunn skal alle mennesker ha like muligheter for mobilitet. Hvordan jobbes det med universell utforming i transportsektoren, hvor trykker skoen og kan universelle løsninger være et gode for alle?
Deltakere
Anja Nielsen, forsker Transportøkonomisk institutt
Wenche Pedersen, Fagsjef mindre ulikhet Ruter
Nils Fearnley, forskningsleder Transportøkonomisk institutt
Yasin Abdi Ismail, Prosjektleder Sporveien
Ola Harald Svenning, Daglig leder Ekskurs As
Cato Lie, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
Møteleder: Hanne Sparre-Enger, kommunikasjonsleder TØI
E: LOGISTIKK OG NETTHANDEL
Mandag kl. 11.30-12.30
Ansvarlig arrangør: Viken
Lokale: Norgessuitene 1-3
Varelevering og nyttetransport utgjør en stor del av biltrafikken. På denne sesjonen får vi vite hvor mye transport varehandel og servicetjenester faktisk skaper og hvordan varelevering og logistikkaktiviteter kan løses på en mer effektiv og bærekraftig måte.
Vi får presentert resultater fra tre ulike prosjekter der dette har vært sentralt. Vi får erfaringer fra en feltstudie i Trondheim, et pilotprosjekt i Oslo og en analyse av distribusjon av kortreist mat i Viken.
Deltakere
Ingeborg Himle Matland, Smartere transport i Oslo-regionen
Hampus Karlsson, SINTEF
Ross Phillips, seniorforsker TØI
Gaute Taarneby, Civitas
Tale Ørving, forsker TØI
Marte Mæhlum, Bymiljøetaten Oslo kommune
Caroline Eiken, Statens vegvesen
Lunsj
Mandag kl. 13.30-14.30
Ansvarlig arrangør: Viken
Lokale: Norgessuitene 1-3
Varetransport i bysentra beslaglegger mye areal, skaper trafikkfarlige situasjoner og dårligere bymiljø. Foreløpig er kun en svært liten andel av varetransporten utslippsfri.
Hvilke løsninger kan bidra til at nasjonale klimamål nås og redusere transportkostnadene gjennom bedre kapasitetsutnyttelse? Og hvordan kan forskningen hjelpe kommuner med anbefalinger om egnede metoder og prosesser for å bestemme hvilke bylogistikkløsninger som bør utvikles og støttes?
Deltakere
Elise Caspersen TØI
Lene Stenersen, Vestfold og Telemark fylkeskomunne
Elisabeth Skuggevik, Statens vegvesen
Thomas Sirland, Viken
Kaffe/pausemat/mingling
E: ORGANISERING OG PRIORITERING
Mandag kl. 15.00-16.15
Ansvarlig arrangør: Opplysningsrådet for veitrafikken og Kongelig Norsk Automobilforbund
Lokale: Norgessuitene 1-3
Forholdet mellom privatbilen og kollektive transportløsninger er helt avgjørende for å dekke folks mobilitetsbehov i hverdagen. Svært mange trenger bilen til viktige gjøremål – hver eneste dag.
Hvor dyrt er det egentlig blitt å eie og bruke bil? Og hvordan påvirker det folks forhold til personbilen i hverdagen. Ønsker de fortsatt å eie bil, går de over til bildeling eller går de over til kollektive transportløsninger.
Har vi grunn til å tro at vi får gode kollektive transportløsninger «for alle»? Og ser politikerne faktisk konsekvensen av avgiftspolitikken de selv vedtar?
Vi tar for oss på effekten av stadig høyere avgifter, ambisjoner som ligger til grunn – og vi skal høre hva folk på gaten opplever og mener. KNA og OFV tar deg med på et dypdykk i de mange kjøps- og bruksavgiftene bilistene pålegges, problemene dette fører med seg og hvilke utfordringer de er ment å løse.
Deltakere
Kristine Wika Haraldsen, forsker Asplan Viak
Øyvind Solberg Thorsen, adm. direktør Opplysningsrådet for veitrafikken
Børre Skiaker, generalsekretær i KNA
Mona Fagerås Stortingsrepresentant, Sosialistisk Venstreparti
Nils Kristen Sandtrøen, Stortingsrepresentant Arbeiderpartiet
Trond Helleland, Stortingsrepresentant Høyre
Møteleder: Rikard Gaarder Knutsen, fagsjef OFV
Mandag kl. 17.00-19.00
Arrangør: Styringsgruppen TØI og OFV
Lokale: Skybar
NB! Egen påmelding og begrensning på plasser