Meny
Her finner du presentasjoner fra årets konferanse dag 2 (tirsdag 28. mars). De ligger sesjonsvis.
A: INNOVASJON OG DIGITALISERING
Ansvarlig arrangør: SINTEF, Ruter, ITS Norway og Posten
Flere steder i verden er transporttjenester med selvkjørende kjøretøy lansert for betalende kunder. Med en teknologi som blir stadig modnere for bruk i trafikken, hva slags utgangspunkt har vi for å kunne etablere selvkjørende persontransport på veiene her i Norge de neste årene?
I denne sesjonen ser vi nærmere på hva norske mobilitetsaktører oppfatter som de største utfordringene ved siden av det rent teknologiske, og hvordan de jobber med å finne løsninger på disse.
Presentasjoner
Ansvarlig arrangør: SINTEF, Ruter, ITS Norway og Posten
Deltakere
Kristine Løvflaten Koslung, Posten Norge
230328- Ottobot – Posten Norge
Trond Hovland, ITS Norway
1 Automatisert Transport Trond Hovland
Petter Arnesen, SINTEF
Ansvarlig arrangør: ITS Norway
Hvordan kan vi samlet og smartest arbeide med sikkerhet og sårbarhet når det gjelder teknologiske løsninger og fremtiden? Med den raske teknologiske utviklingen og digitalisering, vet vi hvor sårbare vi er?
Kan vi forstå og håndtere sårbarheter og risiko, både når vi bygger og når vi drifter transportsystemer?
Hva med energisikkerhet – skjønner vi det med tanke på vår elbiltetthet i Norge? Og ikke minst selvkjørende biler/robot som er her allerede. Hva må vi tenke på når det gjelder sikkerhet og energi også sett fra forsvarets side?
Mange relevante spørsmål og med vårt ekspert panel ønsker vi å få svar på noen av de utfordringene vi står ovenfor.
Deltakere
Morten Taraldsten Brunes, Senioringeniør FoU avdeling Kartverket
2 Morten Taraldsten Brunes- HyPos Mobilitet 2023
Tomas Levin, Sjefingeniør Statens vegvesen
Karl Bjarne Kapaasen, Seniorrådgiver Satellittnavigasjon Norsk Romsenter
3 Karl Bjarne Kapaasen Mobilite 2023
Herman Steen Wiencke, partner Proactima
B: BYTRANSPORT OG MIKROMOBILITET
Ansvarlig arrangør: Transportøkonomisk institutt TØI
I juni 2021 ble lov om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn innført. Hvilken effekt har den hatt i byer og kommuner, og hva er selskapenes opplevelser?
Deltakere
Nils Fearnley, forskningsleder TØI
Inga Margrete Ydersbond, seniorforsker TØI
Andrine Gran, Bymiljøetaten Oslo kommune
Tobias Wærsted Balchen, CEO Ryde Technology
Gert Myhren, Overingeniør samferdsel Drammen kommune
Øystein Sundlien, VOI
Ansvarlig arrangør: NAF og Statens vegvesen
Knutepunkt er ikke lenger bare et byttested for transport. Boliger, service og næring utvikles rundt eksisterende knutepunkt, og nye knutepunkt for transport etableres som en del av utviklingen av nye områder.
Hva skal være de overordnede målene for utvikling av knutepunkt, hvilke hensyn skal ivaretas og hvordan skal de ulike hensynene vektes i forhold til hverandre? Og hvem skal være ledende i utviklingen?
Vi utforsker disse spørsmålene i en dobbel sesjon:
Del 1: Hva skal være de overordnede målene for utvikling av knutepunkt og når vi målene?
Del 2: Er knutepunkt nøkkelen til bærekraftig mobilitet? Erfaringer fra utvikling av nye områder og modeller for måloppnåelse.
Deltakere
Aud Tennøy, forskningsleder TØI
Bård Norheim, Asplan Viak
København.dag2.knutepunkt.del1.10.33.norheim
Lise Weltzien, senioringeniør Plan- og bygningsetaten, Oslo Kommune
PBE Oslo kommune Analyseverktøy knutepunkt 28.03.23
Anders Jordbakke, Multiconsult
København.dag 2.knutepunkt.del1.11.33.jordbakke
Niall O`Muire, Bane NOR
Ansvarlig arrangør: NAF og Statens vegvesen
Knutepunkt er ikke lenger bare et byttested for transport. Boliger, service og næring utvikles rundt eksisterende knutepunkt, og nye knutepunkt for transport etableres som en del av utviklingen av nye områder.
Hva skal være de overordnede målene for utvikling av knutepunkt, hvilke hensyn skal ivaretas og hvordan skal de ulike hensynene vektes i forhold til hverandre? Og hvem skal være ledende i utviklingen?
Vi utforsker disse spørsmålene i en dobbel sesjon:
Del 1: Hva skal være de overordnede målene for utvikling av knutepunkt og når vi målene?
Del 2: Er knutepunkt nøkkelen til bærekraftig mobilitet? Erfaringer fra utvikling av nye områder og modeller for måloppnåelse.
Deltakere
Alberte Marie Ruud, daglig leder Buskerudbyen
Astrid Bjørgen, SINTEF Community
Eivind Jamholt Bæra, Norconsult
Chris McCormick, Norconsult
Anne Johanne Enger, Spesialrådgiver KS
C: SIKKERHET OG SÅRBARHET
Ansvarlig arrangør: ITS Norway og Trygg Trafikk
Automatiserte kjøretøy er i ferd med å innta veiene. Kan vi lene oss tilbake i passasjersetet og være sikre på at bilindustrien sørger for at trafikkreglene blir fulgt?
I denne sesjonen ser vi nærmere på den pågående utviklingen av elektroniske trafikkregler og hva dette vil si for trafikksikkerheten. Et omfattende standardiseringsarbeid pågår på området parallelt med viktig innovasjon både i Europa og internasjonalt.
Når er vi klare for transformasjonen til en digital infrastruktur på norske veier?
I denne sesjonen møter du bl.a. representanter fra Standard Norge, Statens vegvesen, Trygg trafikk og Beta Mobility.
Deltakere
Emanuela Rokke, leder markedsutvikling Samferdsel, logistikk og digitalisering Standard Norge, Åse Lunde, direktør Energi, bærekraft og teknologi Standard Norge og Bjørn Brunstad, prosjektleder Standard Norge
4 – Standard Norge 2023-03-28 Mobilitet_BBR
Kjersti Midttun, Sjefingeniør Statens vegvesen
3- SVV – Mobilitet 2023_Betydning av standardisering innenfor transportsystemet_150223_ver3
Bård Morten Johansen, Fagsjef trafikksikkerhet Trygg Trafikk
2 – Trygg trafikk – Automatiserte kjøretøy
Laura Herzig, Leader of future mobility Beta Mobility
Ansvarlig arrangør: Trygg Trafikk, Transportøkonomisk institutt
Er det tilfeldig variasjon, eller er den gode trenden brutt, og hvordan skal vi i så fall forklare det?
Deltakere
Rune Elvik, seniorforsker TØI
Guro Ranes, avdelingsdirektør Statens vegvesen
Knut Smedsrud, UP
Bård Morten Johansen, Fagsjef trafikksikkerhet Trygg Trafikk
Maria Krafft, Trafikverket
Ansvarlig arrangør: Transportøkonomisk institutt
Flere må over på sykkel og gange. I februar vedtok EU Parlamentet med en resolusjon som stadfester behovet for en europeisk sykkelstrategi som skal doble antall syklede kilometer innen 2030.
Sikkerhet for syklister og gående er en utfordring, og planleggingen er krevende. Hvordan skal vi tilrettelegge for at flere skal bruke sykkel og gange i hverdagen, og samtidig føle seg trygge?
Hvor skjer ulykker og registreres de?
Deltakere
Torkel Bjørnskau, seniorforsker TØI
Stockholm.D2.1245.Bjørnskau.FILMER
Jon Ramm-Pettersen, overlege, PhD Nevrokirurgisk avdeling OUS
Tineke de Jong, forsker TØI
D: MOBILITET OG REISEVANER
Ansvarlig arrangør: Opplysningsrådet for veitrafikken OFV
Ett ekspertutvalg har utredet et forslag til nytt inntektssystem for fylkeskommunene. Systemet skal være mer robust, og tåle endringer i den fylkeskommunale strukturen. Målet er også at det i større grad skal fange opp teknologiske endringer og kostnader på en bedre måte enn dagens bereningsmodell.
Transportøkonomisk institutt har på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet utredet «Ferjekriteriet», i inntektssystemet, for å foreslå endringer tilpasset en ferjeflåte som i større grad blir nullutslipp.
Hva betyr det av endringer av i praksis.
Asplan Viak har sett på omstillingsmidlene for kollektivtrafikken, og hvordan disse bør innrettes spesielt etter pandemien. Alle disse endringene vil samlet sett kunne gi betydelige økonomiske utslag for ulike fylkeskommuner for å levere mobilitetstjenester til sine innbyggere.
Deltakere
Kenneth Løvold Rødseth, forsker TØI
Kristine Wika Haraldsen, forsker Asplan Viak
Ansvarlig arrangør: Transportøkonomisk institutt TØI
Tradisjonelle datainnsamlingsmetoder fungerer ikke like godt som før, men behovet for data er minst like stort. Det har skjedd store endringer de siste årene som følge av teknologisk utvikling, vår (manglende) vilje til å avgi data, og ny og strengere lovgivning. Og nye metoder for å samle inn, bruke og kombinere data fra ulike kilder er tatt i bruk. Hvordan påvirker dette kvalitet og innhold i dataene, og hva gjør det med vår forståelse og bruk av dem?
Deltakere
Oskar Andreas Kleven, prosjektleder Statens vegvesen
Steinar Østmoe, Senior Manager, Deloitte Advokatfirma AS
Espen Jørgensen, Head of Mobility Kogenta
Aslak Fyhri, forskningsleder TØI
Ansvarlig arrangør: Viken fylkeskommune
Hvordan har koronapandemien påvirket reisevanene i Oslo og Viken, og hvilke tiltak kan gjøres for at ønskede endringer opprettholdes og uønskede endringer motvirkes?
Hvordan kommer barn seg til skolen? Er det forskjeller på by og bygd? Hva skal til for å nå målet på at 80% av barn og unge skal gå eller sykle til skolen?
Med denne sesjonen håper vi å kunne kaste lys både på endringer i reisevaner, -behov og -opplevelser og nærme oss svar på hvordan vi kan dytte dette i en mer bærekraftig retning.
Deltakere
Nora Karlsson, Viken
Barns skolevei – mobilitet2023
Ingunn Ellis, forsker TØI
Mobilitet 2023 – Reisevaner under pandemien IO Ellis
Lars Böcker, forsker TØI
E: TEKNOLOGI OG KLIMA
Ansvarlig arrangør: VIA – næringsklyngen for transportinfrastruktur
Nye Veier skal redusere klimagassutslipp i byggefasen av vegprosjekter med 50% innen 2030. For å nå målet er de avhengig av å ta i bruk ny teknologi og nye metoder.
I desember 2022 ble Nye Veier og VIA med flere tildelt midler til prosjektet «bærekraftig verdikjede og material bruk i vegbygging», fra Grønn Plattform programmet. Minst ti innovative løsninger for vegkropp, tunnel og konstruksjoner langs veien skal kvalifiseres og piloteres. Det skal skje i samarbeid mellom bedrifter som eier løsningen, kunnskapsmiljøer, Nye Veier og Statens vegvesen.
Sesjonen vil ta for seg hvorfor dette er et viktig prosjekt, hva det vil ha å si for fremtidens vegbygging og hvordan det skal kutte utslipp.
Deltakere
Christian J. Engelsen, SINTEF
SINTEF Christian Mobilitet 2023
Anne Stine Johnsen, Nye Veier
Jørn Ingar Arntsen, sjefsingeniør Statens Vegvesen Vegdirektoratet
Statens vegvesen Mobilitet 2023 Bærekraftig vegbygging
Espen Lea, Konsernsjef Saferock
Helen Roth, VIA
Ansvarlig arrangør: Statens vegvesen
Høye fartsgrenser betyr store ulemper for naturen. Fire fageksperter forteller om hvordan høy fart fører til mer støy, mer mikroplast, mer luftforurensning og mer arealbeslag. Til slutt blir det en diskusjon om fart og mobilitet.
Deltakere
Brynhild Snilsberg, Statens vegvesen
Norgessuitene 1-3 – dag2 – 1030 – Snilsberg
Thoralf Eikeland, Statens vegvesen
Norgessuitene 1-3-dag2-1030- Eikeland
Helena Axelsson, Multiconsult
Norgessuitene 1-3_dag_2_1030 Axelsson
Elisabeth Rødland, NIVA
Ansvarlig arrangør: Nye Veier, Statens vegvesen, Bane NOR, Norsk Hydrogenforum og SINTEF
Dinosaurene er i ferd med å forlate anleggsplassen. Den neste generasjonen anleggsplasser er utslippsfri.
Samferdselsdepartementet har gitt støtte til å teste en rekke pilotprosjekter for fossilfrie og utslippsfrie anleggsplasser i transportsektoren. Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR tester nye løsninger, og samarbeider om å høste og spre kunnskap og erfaringer.
Som del av dette arbeidet har SINTEF evaluert disse pilotprosjektene med sikte på å systematisere erfaringer og kunnskap. Mens Norsk Hydrogenforum trekker frem en av løsningene for nullutslipps anleggsmaskiner ved bruk av hydrogen.
I denne sesjonen vil du få en introduksjon om temaet og bakgrunn for satsingen på utslippsfrie anleggsplasser i transportsektoren. Du vil få høre både byggherrer og teknologileverandører dele sine erfaringer og tanker om fremtiden. SINTEF vil presentere sin rapport og sine viktigste funn om hva som fungerer – og ikke fungerer – når transportvirksomhetene gjennomfører sine pilotprosjekter.
Vi runder av med en panelsamtale om hvordan vi kan gå fra piloter til praksis.
Deltakere
Alle presentasjonene:
Norgessuitene 1-3, dag 2, 1245, ALLE
Maarten Lohne van der Eynden, Nye Veier
Henrik Kyte Assmann, Nye Veier
Gina Ytteborg, Statens vegvesen
Vidar Sten-Halvorsen, Applied Hydrogen
Fredrik Strandos Gravdal, Bane NOR
Roar Norvik, SINTEF
FELLES AVSLUTNINGSSESJON
Ansvarlig arrangør: Programkomiteen
Hvordan skal vår sektor nå klimamål og krav om å bevare naturmangfoldet? Hvordan kan nytenkning og innovative løsninger ta oss til grønn mobilitet, og hvordan er det å jobbe med grønn omstilling i store virksomheter?
Hvor omstillingsvillige er vi? Ønsker vi å ta de riktige valgene selv om det krever at vi endrer vaner og ønsker? Hvordan tar vi som enkeltmennesker beslutninger i hverdagen vår?
Deltakere
Jan-Ole Hesselberg
atferdspsykolog